Naše psycholožka pro vás sepsala nový článek, ve kterém se podíváme se na tématiku "šmejdů" z pohledu seniorů a také z pohledu rodiny.

Z pohledu seniora

Mezi lidmi je již všeobecně rozšířeno povědomí o prodejních akcí tzv. šmejdů, méně už se ale ví o tom, že se jejich aktivity postupně přesouvají na telefon. Tato tendence začala být ještě více patrná v době omezení pohybu a setkávání způsobené koronavirem.

Ve chvíli, kdy dodržujete sociální izolaci a máte strach z toho, jak dlouho bude vše trvat a jak se celá situace vyvine, je mnohem snazší podlehnout milému člověku na telefonu, který budí dojem, že Vaší situaci chápe a umí se do ní vcítit. Pokud jsme ve stresu, osamělí nebo jakkoli jinak “oslabení”, představujeme pro šmejdy mnohem jednodušší oběť, než si připouštíme.

To, zda naletíme nebo ne, nemá nic společného s naší inteligencí, vzděláním, rozhledem nebo tím “že nám to přeci ještě myslí”. Mnohem významnějšími faktory jsou samota, stres a zahnání do kouta. Nicméně existuje několik tipů, které Vám mohou pomoci takovou situaci ustát.

Zkuste si předem (klidně ode dneška nebo od zítřka) nastavit v hlavě, že smlouvy po telefonu neuzavíráte. Zkrátka NE. Jakmile si celou věc přesunete do kategorie nepřípustné, bude pro Vás mnohem snazší “výhodným nabídkám” vzdorovat. Dejte si čas a klidně si sami pro sebe sepište argumenty. Jedním z nich může být i to, že slušné společnosti Vás po telefonu do kouta netlačí.

Svůj závazek neuzavírat smlouvy po telefonu si můžete tzv. “dát na oči”. Máte místo, kde v bytě nejčastěji telefonujete nebo kolem kterého během telefonátu přecházíte? Klidně si na viditelné místo přilepte cedulku se vzkazem pro Vás, že smlouvy sjednávané po telefonu bez možnosti rozmýšlení nejsou výhodné, ani když se tak mohou na první pohled zdát.

Pamatujte na to, že jste aktivním účastníkem hovoru. Vy můžete stejně jako druhá strana ovlivňovat, kam se bude celý rozhovor dále stáčet. Ano, šmejdi mívají scénáře, které jim pomáhají s jednotlivými reakcemi. Pokud se ale během telefonátu necítíte dobře, máte pocit, že byste slíbili něco, co nechcete, že jste unavení nebo cokoli dalšího, máte právo telefonát ukončit. Nejprve se pokuste slušně vymezit, že nemáte zájem a přejete si hovor ukončit, jestliže ale na druhé straně nebude brán na Vaše potřeby zřetel, můžete telefon zkrátka zavěsit. Lidem během podobných tipů telefonátu nejste povinnováni ničím, ani věnovat nakonec svůj čas, na kterém jste se předem dohodly. Plně postačí říci: “Děkuji, nemám zájem, na shledanou”.

Když se Vám stane, že přijmete nátlakový telefonát ve chvíli, kdy spěcháte, necítíte se dobře nebo jste například v obchodě, rozlučte se a zavěste. Stres, který by vám mohlo způsobit třeba to, že druhou stranu dobře neslyšíte, by Vás mohl zbytečně oslabovat a zvýšit tak pravděpodobnost, že na smlouvu přistoupíte.

I během telefonátu se situace může měnit, pokud se cítíte zahnaný nebo zahnaná do kouta, sedněte si (pokud je to možné), napijte se, dýchejte pomaleji, uvědomte si, že máte možnost volby (zavěsit). Jestliže s tím nemáte problém můžete svoje pocity sdělit, např. v tuhle chvíli cítím, že se mě snažíte zahnat do kouta a za takových podmínek s Vámi nebudu dále mluvit, na shledanou.

Nakonec chci jen říct, že i když jsme si vědomi všeho výše uvedeného i mnoha dalších tipů, může se nám stát, že naletíme. Mně, Vám i komukoli dalšímu. V takovém případě je nejdůležitější se v co nejkratší době svěřit někomu, komu věříte a nastalou situaci řešit. Pokud jednáte rychle, je Vám právo v těchto případech nakloněno.

Z pohledu rodiny

Ve chvíli kdy máte v rodině seniora je určitě dobré s ním mluvit o posunu působení šmejdů. Nicméně bývá to často velmi citlivé téma, které si mohou někteří vykládat tak, že je považujete za hloupé nebo nedostatečně rychlé a orientované ve světě.

Velmi se v takových případech osvědčilo mluvit o svých zkušenostech, a teprve přes ně se dostat k seniorům samotným. Téměř každému z nás se totiž stalo, že nám volal někdo s naprosto skvělou nabídkou. V takové chvíli se maže rozdíl, který mohou někteří senioři cítit, že vy jste ti znalí, kteří poučují a oni ti hloupí, které je třeba kontrolovat.

Je dobré téma normalizovat, mluvit o tom, že se to stává lidem bez rozdílu věku, vzdělání atd., že podobný rozhovor je stresová situace a prodejci jsou přesně školeni na to, aby nás dovedli tam, kam chtějí. Pokud cítíme, že je nějaká situace normální a stává se i ostatním nemáme obvykle tolik ostych o ní mluvit.

Možností je naplánovat i scénář ve smyslu, pokud by se ti někdy něco podobného stalo, vyber si někoho, komu se svěříš a budete věc dál řešit. Upozorněte na běh lhůt a netrvejte na tom, že by se Váš blízký měl svěřit zrovna Vám.

Jestliže někdo z Vašich blízkých smlouvu podepíše, je pro Vás téměř nemožné to zjistit, pokud Vám o tom sám neřekne. Proto v podstatě jediným způsobem je otevřená komunikace, ve které se Vy i Váš blízký cítíte bezpečně a nebojíte se mluvit i o nepříjemných věcech.

Když se Vám někdo z rodiny či známých s něčím podobným svěří, nehodnoťte ho. Zkuste naopak nabídnout zájem a pochopení a pak se orientovat na praktické řešení.

Článek pro vás připravila
Mgr. et Mgr. Tereza Brunerová