Radit se stravováním dnes může prakticky každý, čímž vznikají mýty o potravinách, které kolují internetem i tištěnými médii. V novém článku shrnujeme důležitá témata o potravinách a také nejčastější mýty.

V pondělí 7. 9. 2020 proběhl ve Skautském institutu workshop s prof. Ing. Janou Dostálovou, CSc. (Společnost pro výživu, Fakulta potravinářské a biochemické technologie, VŠCHT Praha) Zaměřili jsme se na “Mýty o potravinách a výživě”, v článku níže se dočtete shrnutí nejdůležitějších témat, která v průběhu workshopu zazněla.

Jak vybírat kvalitní potravinu? 

  • Sledovat surovinové složení – uvádí se v sestupném pořadí a množství složky, která je zvýrazněna v názvu potraviny je uvedeno v %.

  • Sledovat tabulky výživových údajů

  • U masných výrobků sledovat obsah masa, u šunek třídu jakosti – standard, výběrová, nejvyšší jakosti.

  • Nakupovat výrobky od osvědčených firem a zaměřit se i na zemi původu.

Skladování potravin

  • Řídit se pokyny výrobce, které jsou uvedeny na obale.

  • Některé potraviny lze skladovat za normální teploty okolí, jiné v chladu, případně zmrazené.

    • Chlazení T = 0-15 °C

    • Mrazírenské skladování T = -18 °C a nižší

  • Některé potraviny jsou citlivé na světlo, a proto se musí skladovat v neprůsvitném obale nebo v temnu – např. mléko, oleje.

  • Některé potraviny je nutné skladovat v suchu – např. mouku, luštěniny, trvanlivé pečivo.

Doplňky stravy 

  • Doplněk stravy je definován v § 2 písm. g) zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen “zákon o potravinách”), jako „potravina, jejímž účelem je doplňovat běžnou stravu a která je koncentrovaným zdrojem vitamínů a minerálních látek nebo dalších látek s nutričním nebo fyziologickým účinkem, obsažených v potravině samostatně nebo v kombinaci, určená k přímé spotřebě v malých odměřených množstvích“.

  • Jedná se o zvláštní kategorii potravin a neschvalují se jako léčiva.

  • Používají se:

o   v době, kdy je nedostatek některé živiny ve stravě – např. vitamin C, vitamin D, selen, zinek;

o   v rekonvalescenci;

o   v těhotenství – kyselina listová;

o   ve stáří – koenzym Q (vhodný hlavně při užívání léků pro snižování lipidů v krvi), lecitin (zpomaluje stárnutí a má řadu dalších pozitiv), želatina, chondroitin sulfát (doplňky proti degeneraci kloubní chrupavky).

o   v prevenci onemocnění – rybí oleje či mastné kyseliny EPA a DHA;

o   ke zvýšení imunity – vitamin D, probiotika;

o   po a při užívání antibiotik – probiotika.

  • Není vhodné konzumovat výrobky „multi“ – většinu složek nepotřebujeme a zbytečně si zvykáme na vysoký příjem.

  • Účinky doplňků stravy jsou ve většině případů reklamou nadhodnocovány.

Vybrané mýty o tucích

  • Rostlinné tuky jsou zdravé, živočišné nezdravé.

  • Všechny tuky jsou špatné.

  • Zdravá strava a konzumace tuků se vylučují.

Vybrané mýty o margarínech 

  • Dnešní margaríny se neliší od margarínů, které se používaly v době krize jako náhražky másla.

  • Margaríny ucpávají cévy a obsahují velmi mnoho transfigurovaných mastných kyselin (některé přes 50 %).

Vybrané mýty o mléčných výrobcích

  • Čerstvé mléko je zdravější než trvanlivé.

  • Mléko je moc tučné, má moc kalorií.

  • Mléko způsobuje osteoporózu a je rizikový faktor vzniku cukrovky.

  • Probiotické kultury nemají pozitivní vliv na zdraví.

  • Jogurty obsahují nebezpečný geneticky modifikovaný kukuřičný škrob a nebezpečná „éčka“.

  • Tavené sýry odstraňují vápník z kostí, a proto se kosti snadno lámou.

  • Tavené sýry jsou příliš tučné a plné „éček“.

Mýty o hubnutí

  • Když chci hubnout, nesmím jíst žádný tuk.

  • Je jedno, zda jím máslo nebo rostlinný tuk, po obojím se tloustne. 

Diskuze

Pro vložení příspěvku do diskuze se musíte přihlásit.

Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcují k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoli vulgarismy.