Senioři u lékaře: Co všechno se pojí s preventivní péčí o zdraví a jaké aspekty ji i s ohledem na aktuální situaci charakterizují? Na aktuální otázky týkající se prevence a ochrany zdraví jsme se zeptali praktické lékařky

Prevence a aktuální situace v péči o zdraví

Ať už chceme nebo ne, návštěva lékaře získává v pozdějším věku stále významnější místo v životě každého člověka. Nejdůležitější je proto nebrat na lehkou váhu zdravotní změny, poslouchat své tělo a nepodceňovat prevenci. Právě bagatelizace zdravotních problémů s sebou nese největší riziko v podobě možného rozvoje závažných chorob. Přitom zdravotnictví je u nás v České republice, co se týká přístrojového vybavení, dostupnosti léků či znalosti lékařů, na opravdu vysoké úrovni. Je proto nasnadě využít této skvělé příležitosti a věnovat čas a pozornost prevenci.

V dnešním povídání se podíváme na to, co všechno se pojí s preventivní péčí o zdraví a jaké aspekty ji i s ohledem na aktuální situaci charakterizují.

Kdy je vhodné vyhledat lékaře?

Lékaře byste měli vyhledat vždy, když u vás dojde ke změně zdravotního stavu, se kterou si sami nedokážete poradit. Zpozorněte v případě akutních bolestí, náhlého hubnutí, špatného psychického stavu, ale také u dlouhotrvajících a nelepšících se obtíží chronického charakteru aj. Rozhodně nevynechávejte ani pravidelné prohlídky u specialistů (zejména zubní, oční, gynekologické a urologické), které vám doporučí váš praktický lékař. V současné době je možné zdravotní stav konzultovat i telefonicky.

Na co myslet před a během vyšetření?

Nejdůležitější je důvěra v lékaře a vzájemná komunikace. Rozhodně se nebojte ptát a diskutovat. Před samotnou návštěvou ordinace byste ideálně měli co nejpodrobněji monitorovat svůj zdravotní stav a všechny detaily sdělit lékaři. Je také vhodné znát kompletní tým lékařů včetně specialistů a ověřit si, zda spolu skutečně spolupracují a navzájem si předávají informace o vašem zdravotním stavu.

Proč je dobré mít přehled o celkové medikaci?

Mít přehled o celkové medikaci je potřeba zejména v případě náhlé hospitalizace, kdy díky ní lékaři mohou snadno zjistit, jaké léky užíváte (obzvlášť důležité jsou v případě hospitalizace léky na cukrovku, srdeční onemocnění, specifické lékové alergie, srážlivost krve). Senioři by proto měli mít ideálně sepsaný seznam všech léků a ten vždy nosit u sebe — např. v peněžence.

Další aspekt, který se s medikací pojí, je kumulace léků. Průměrný senior v České republice pravidelně denně užívá 10 léků, což je opravdu vysoké množství. Rozhodně v této oblasti neplatí, že čím více léků užíváte, tím lépe. Některé mohou mít například protichůdné účinky a spíše škodit než pomáhat, což se často projevuje malátností, nechutenstvím a dalšími obtížemi. Změny medikace samozřejmě vždy primárně závisí na doporučení vašeho lékaře. Rozhodně je však vhodné s ním medikaci probrat a sdělit mu veškeré přínosy i zápory.

Co zahrnuje preventivní péče?

Praktický lékař je jakýmsi styčným bodem v komplexní preventivní péči o vaše zdraví. Na základě vašeho zdravotního stavu poté navrhuje návštěvu dalších specialistů. Většinu standardních úkonů hradí zpravidla pojišťovna. Jedná se například o léčebnou péči ambulantní a ústavní, rehabilitace, péči o chronicky nemocné, pohotovostní a záchrannou službu, preventivní péči, dispenzární péči, poskytování léčivých přípravků, prostředků zdravotnické techniky, stomatologických výrobků, lázeňskou péči aj.

Rozhovor s lékařem

Aktuální situace spojená s onemocněním COVID-19 ovlivňuje zdravotnictví na celém světě. Do jaké míry u nás funguje vzdálená péče a jak co nejlépe předcházet onemocnění? Na aktuální otázky týkající se prevence a ochrany zdraví v období pandemie jsme se zeptali praktické lékařky MUDr. Lenky Hájkové.

1. S jakými obtížemi vás starší pacienti nejčastěji v ordinaci navštěvují?

Nejčastějšími důvody jsou respirační onemocnění, avšak paleta onemocnění je velmi široká. Od infekcí močových cest přes bolestivá záda, zažívací potíže až po nespecifické potíže s hubnutím, pocením, psychickými změnami, bušením srdce, dušností či dlouhodobým kašlem. Dále se jedná například o plánované a neakutní záležitosti jako jsou pravidelné preventivní prohlídky či administrativní úkony — pracovní neschopnosti, řidičské průkazy, potvrzení do práce, na tábory a potravinářské průkazy aj.

2. Aktuálně prožíváme velmi specifickou dobu. Jaká je podle vás nyní nejlepší prevence pro starší pacienty?

Chodit na procházky, pravidelně a pestře jíst, nečíst a neposlouchat noviny s poplašnými zprávami. Ideální je vyhnout se rizikovým oblastem s velkým množstvím lidí, ale rozhodně nezůstávat zavřený doma v izolaci. Úzkost a neaktivita utlumují imunitu více než si myslíme.

3. Co všechno je možné aktuálně řešit vzdáleně a jakým způsobem?

Vzdáleně je možné posílat chronickou medikaci, jednorázově a krátkodobě medikaci na úzkost a nespavost, dále pak řešit pracovní neschopnosti a konzultovat závažnost stavu, která vyžaduje návštěvu či hospitalizaci.

4. Můžete nám přiblížit, jak funguje vzdálené vyšetření?

Je potřeba říct, že vzdálené vyšetření má své limity. Ledacos lze na dálku odhadnout a například poslat léky první volby. Pokud však nezaberou, nenahradí nic osobní kontakt pacienta s lékařem. Na době, za kterou by měly léky zabrat, by se měl vždy lékař s pacientem domluvit.

Desatero v péči o zdraví

Připravili jsme pro vás přehledné desatero pro zdraví, vitalitu a podporu imunity, které uplatníte v každém věku. Nechte se inspirovat.

1. Vyvážená a pravidelná strava s dostatkem vitamínů a minerálů

V tomto ohledu je vhodné se zaměřit především na dostatečný příjem bílkovin, zdravých tuků (omega-3 mastné kyseliny), vlákniny, ovoce a zeleniny (ideálně 500 g denně). Imunitu posílí zejména vitamin D a C.

2. Pravidelný pohyb

S ohledem na své zdraví zařaďte procházky na čerstvém vzduchu, jízdu na kole či lehkou turistiku. Vhodné jsou také jemné lekce jógy či protahování v domácím prostředí.

3. Dostatečná hydratace

Pro podporu imunity je nutné denně vypít alespoň 1,5 litru vody. Přednost dávejte zejména neochucené vodě a čajům.

4. Kontakt s rodinou a přáteli

Setkávání s rodinou a přáteli je velmi důležité. Plánujte si své společné návštěvy, zavolejte si. Mějte zkrátka přehled o tom, jak se daří členům vaší rodiny.

5. Udržování psychické pohody

Dělejte to, co vás činí šťastnými. Ať už je to háčkování, vaření, rybaření, procházka či povídání s přáteli. Meze se nekladou.

6. Procvičování paměti a získávání nových informací

Někdo si rád přečte odbornější knihu, další dá přednost spíše křížovkách či vzdělávacímu dokumentu v televizi. Záleží, co vám vyhovuje.

7. Sledování zdravotního stavu a včasná prevence

Sledujte změny svého zdravotního stavu a konzultujte je se svým lékařem. Prevence je vždy lepším východiskem než řešení akutního stavu či chronického onemocnění.

8. Vyhýbání se velkým skupinám lidí

V současné době není zejména pro seniory vhodné navštěvovat akce a místa s velkou fluktuací osob. Myslete na své zdraví a zdraví svých blízkých.

9. Nebát se říct o pomoc v jakékoliv oblasti

Ať se jedná o úklid, pomoc s doprovodem k lékaři či vyřízení pochůzek na úradě. Ve většině případů pomohou příbuzní, případně je možné využít i speciálních asistovaných služeb.

10. Udržovat si zdravou chuť do života

Nejdůležitější pravidlo celého desatera. S pozitivní myslí a chutí do života se všechny obtíže překonávají mnohem snadněji. Pamatujte na to, že každý problém má vždy své řešení.

Článek pro vás připravila Veronika Telehuz

Diskuze

Pro vložení příspěvku do diskuze se musíte přihlásit.

Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcují k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoli vulgarismy.