Stárnutí je sice nevyhnutelné, ale rychlost s jakou stárneme ne. Díky takové pravidelné „údržbě“ může vaše tělo ujet ještě několik extra životních kilometrů. Celý článek Pavla Kříže o fyzické aktivitě naleznete zde.

Drazí přátelé,

je jasné, že ať budeme dělat cokoliv, budeme stárnout. Tak už je život v souladu s přírodou zařízen. Vnitřně o tomto procesu víme a dříve nebo později ho i akceptujeme. Jak stárneme, naše tělo chátrá. Není už zdaleka tak silné a pružné jako ještě před pár lety. To samozřejmě snižuje jeho obranyschopnost proti nemocem. 

Stárnutí je sice nevyhnutelné, ale rychlost s jakou stárneme ne. Pochopitelně, že v sobě všichni nosíme určitou genetickou výbavu po našich předcích, se kterou jsme se už narodili. Ale to, že máme dispozici k infarktu, neznamená, že nemůžeme toto riziko zmírnit. Všechno se občas porouchá. Auto, počítač a samozřejmě i naše tělo. Naše těla nebyla stvořena jako nezničitelná. Naopak. Vždyť o tom jistě víte své. Úrazy, zlomeniny, nemoci jsou časté životní patálie. Ale dar, který náš organismus má je, že je schopen většinu vzniklých problémů odstranit. Když se nad tím zamyslíte, někdy až zázračně. Stejně tak jako je důležité starat se dobře a pravidelně o auto (vydrží nám pak déle a lépe jezdí), vyplatí se nám starat se o naše těla. Díky takové pravidelné „údržbě“ může vaše tělo ujet ještě několik extra životních kilometrů. 

Nezapomeňte, že nikdy není pozdě začít se o své tělo starat. I když jste až doposud žili ne zrovna zdravým životním stylem, můžete to změnit. Všechny lékařské studie potvrzují, že pokud budete s fyzickou aktivitou poctiví a vydržíte, změny ve vašem těle budou opravdu enormní. A nejen v těle. Pravidelná fyzická aktivita zlepšuje nejen tělesné, ale i duševní zdraví. Účinky budete moci na sobě pozorovat každý den. Naším cílem je samozřejmě, co nejkvalitnější život až do naší smrti. Žít déle, by ale rozhodně nemělo znamenat „čekat déle na smrt“, což se u někoho bohužel občas stává. Jaký smysl má žít do 120 let pokud ta léta nebudou naplněna kvalitním životem? Je důležité se v životě „koupat“ a mít z něj radost a ne se jím protrpět. 

Začít se pravidelně hýbat určitě stojí za to. Všechny ty argumenty proti znám a už je i na dálku slyším: „To už pro mě není. Já jsem na takové věci, jako je cvičení starý. To je pro mladší. To by bolelo.....atd. atd.“ S přibývajícími roky přichází bohužel i nechuť a strach ze cvičení, dlouhodobé nemoci, chronická bolest nebo i strach z případného zranění a pádu.

Přitom opak je pravdou. Čím je člověk starší, tím více pravidelný pohyb potřebuje! Podle všech výzkumů už není pochyb o tom, že pravidelná fyzická aktivita pomáhá udržovat váhu, zlepšuje krevní oběh, drží pod kontrolou krevní tlak a může pomoci s prevencí takových strašáků jako je infarkt  nebo mozková mrtvice. Nestojí snad tohle všechno za to? Na pohyb není nikdy pozdě a jeho blahodárné účinky si můžete v pozdějším věku užít ještě intenzivněji než v mládí. 

Fyzická aktivita by měla být různorodá a pestrá, aby bavila nejen naše tělo, ale také naši mysl. Ať už začnete procházkou nebo i něčím náročnějším jako je třeba plavání rozhodně ze začátku nepřeceňujte své síly a nezapomeňte, že: „Nejlepší aktivita je taková, která je bezpečná!“. Nedělejte nikdy nic, co by vám působilo bolest a pokud se nějaká objeví, poraďte se ihned se svým lékařem. 

Pokud jste byli delší dobu neaktivní, začněte s pohybem pomalu a nejlépe s pomocí někoho druhého. Je to i daleko větší zábava cvičit ještě s někým. Pokud se mi vás podařilo přesvědčit a vy jste se rozhodli začít, udělejte to, co nejdřív. 

Vím moc dobře, že doba nám teď na dlouhé procházky ani venkovní aktivity kvůli koronaviru moc nepřeje a proto jsem rád, že mohu nabídnout alespoň nějaké řešení. Napsal jsem a natočil pro Českou televizi, speciálně pro její kanál ČT 3 cyklus cvičení pro seniory. Vysílá se každou sobotu a neděli v 17:25 a pokaždé se snažím procvičovat jinou partii těla. Jako pomocníky mám dva cvičící seniory z nichž jeden cvičí ve stoje a druhý cvičí lehčí verzi v sedě. Věřím, že si každý najde  podle vlastních dispozic tu svoji. Výhoda je, že můžete začít cvičit pomalu a v bezpečí. No a jestliže některý díl nestihnete, můžete je všechny najít na webové adrese: www.ceskatelevize.cz/pohybovky

Pokud internet nějak moc nemusíte, jistě máte ve vašem okolí někoho, kdo vám stránky najde. A jestli vám tato cvičení pomůžou s fyzickou aktivitou začít, budu moc rád. Cviky byste si měli opakovat každý den. To by bylo ideální Pravidelnost je nesmírně důležitá. Je lepší cvičit alespoň pár minut každý den, než se zlikvidovat velkou zátěží jednou za týden. Já věřím, že čas si najdete. Příjemné pocity z vyplavených endofinů si můžete užívat třeba ještě dnes. Vždyť co může být důležitější než zdraví? Nezapomeňte, že bez něj člověk rychle ztrácí svou nezávislost. A to by byla škoda ne? Pohyb je radost, prevence, dobrá nálada a samostatnost.

Držím Vám moc palce.
Váš,
Pavel Kříž