Vrácení zboží zakoupeného přes e-shop

Dotaz

Dobrý den, 4.1.2021 jsem synovi koupila přes eshop elektrický sporák jako dárek a chtěla jsem jej překvapit a dala jsem mu jej  27.2.2021, když měl už byt po rekonstrukci.

Když jej rozbalil,tak jsme zjistili, že nemáme dostatečné elektrické jištění a že by musel překopat v bytě po rekonstrukci, elektřinu a dokoupit fáze. Požádala jsem přes eshop, kde jsem jej koupila, zda bych ho mohla vrátit a zakoupit takový, u kterého nemusíme nic bourat v bytě, je pravda, že mě upozornili, že nesmí být rozbalený a v původním obalu. Jenže abych zjistila, že nemám správný sporák, tak jsem jej musela rozbalit a tudíž jsem jej vrátila nepoužitý, nepoškozený v jiném obalu, ale řádně zabezpečený proti poškození na vlastní náklady a oni mi odepsali, že vzhledem k tomu že není v orginálním balení, tak si ho mám buď odvézt a nebo mi jej vrátí zpět na mé náklady.

Nevím co mám děla, sporák nemám na nic a předělání fází a úpravy v bytě, by mne stálo další peníze, které bohužel nemám.
Děkuji předem za radu a doufám, že i ostatním lidem to bude k něčemu.

JUDr. David Novotný

Dobrý den,

v souladu s občanským zákoníkem máte při nákupu v eshopu nárok na vrácení zboží bez udání důvodu vždy do 14 dnů od doručení zboží. V této lhůtě si taktéž můžete zboží prohlédnout a následně bez udání důvodu vrátit. Ve Vašem dotazu ovšem uvádíte, že jste si zboží zakoupila již 4.1.2021 a synovi jej předala až 27.2.2021. Je tedy nutné zjistit, zda-li jste zboží vrátila včas, jinými slovy zda-li jste nepromeškala svou 14 denní lhůtu na vrácení zboží, která počíná běžet dnem převzetí zboží (dnem doručení). Taktéž je nutné zkontrolovat všeobecné obchodní podmínky prodávajícího, ve kterých je stanoveno, v jaké lhůtě má kupující možnost zboží vrátit. Tato lhůta nesmí být kratší než 14 dnů, ovšem prodávající může lhůtu stanovit i delší, například 30 dní či 90 dní. Pokud prodávající stanoví delší lhůtu k vrácení zboží, pak se budete řídit touto delší lhůtou k vrácení zboží a nikoli zákonnou 14 denní lhůtou.

K oznámení prodávajícího, že zboží nesmí být rozbalené není vůbec nutné přihlížet, jelikož každý kupující má právo si zboží po jeho obdržení prohlédnou (nikoli užívat). Zboží jste musela rozbalit, abyste si jej mohla prohlédnout a rozhodnout se, zda-li si jej ponecháte či jej vrátíte. Nakonec argument prodávajícího o tom, že zboží nebylo vráceno v původním obalu taktéž neobstojí, neboť prodávající je všeobecně povinen zboží přijmout, i když není zabaleno v původním obalu. Je ovšem nutné zkontrolovat všeobecné obchodní podmínky prodávajícího, které jste při koupi sporáku akceptovala a které mohou požadavky na vrácení zboží v původním obalu upravovat odlišně.

S pozdravem
David Novotný, advokát